fredag 4. januar 2013

Strikkeluebonanza!

Hadde lang juleferie på Nordvestlandet uten symaskinene tilgjengelig. Da tok jeg strikkepinnene fatt og etter å ha strikket 4 halser på vei oppover kastet jeg meg over lueproduksjon med god hjelp og under kyndig veiledning av min meget strikkekompetente mor.

Første lue ut gikk til fadderbarn Caroline i julegave, Hanna står modell. Strikket på pinner 6 og 10. Viking Balder garn. Halvpatentstrikk.

Neste lue ut havnet hos Hanna. Halvpatentstrikk på pinner 6 og 10. Garn Hubro fra Dalegarn:
 
Så strikka jeg en grå lue som står uten eier. Gikk nå over til rundpinner, men hadde ikke helt riktig størrelse og det ble litt lite forskjell på vrangbord og lua. Halvpatentstrikk. Dalegarn Hubro.
 
Så ble det en lue på niese Oda. Spiralstrikk på rundpinner 4 og 8. Dalegarn Hubro:


Så var det duket for at a mor sjøl skulle få varme ører! Dobbel perlestrikk på rundpinner 4 og 8. Viking Balder garn.


Siden både Viking Balder og Dalegarn Hubro er dyre garn måtte jeg etterhvert prøve å finne rimeligere alternativer. Her er ett garn jeg ble veldig fornøyd med; Gjestals Ullrikka. Denne er også uten eier. Dobbel perlestrikk på rundpinner 4 og 8:

Med god hjelp og veiledning fra min mor fikk jeg til flettestrikk og denne sitter som støpt på Nella. Gjestals Ullrikka på rundpinner 4 og 8:
 
 
Midt i strikkebonanzaen hadde min svigermor 70årsdag og ønsket seg en sort lue. Jommen rakk jeg det også. Garn fra Europris (Eskimo...?). Rundpinner 4 og 8.

Kjøpte også militærgrønt garn på Europris. Her en barnelue i halvpatentstrikk som står uten eier:

Og en voksenlue i rutemønster som også er uten eier foreløpig:

 

Konklusjonen er at det var lærerikt å strikke, noe jeg gjør altfor sjelden. Og luestrikking er jammen meg avhengighetsdannende så dette kommer det nok mer av på bloggen. Strikking er jo hakket mer sosialt enn sying tross alt ;)

15 kommentarer:

  1. Det var en imponerende lueproduksjon! Har du virkelig strikket disse uten mønster? Jeg likte spesielt godt den første lua. Skulle gjerne strikket maken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja, uten mønster. Den første lua er halvpatentstrikk, veldig enkelt og greit. De andre er bare rett og vrang bortsett fra den ene som er flettestrikk :)

      Slett
  2. Så fine luer du har strikka, og så mange :-) har kikka rundt inne på bloggen din! Mykje fint!! Eg følgjer deg gjerne vidare :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig kommentar. Alltid hyggelig med nye følgere!

      Slett
  3. Svar
    1. Takk søte du! Men skal vi ikke møtes en dag snart??

      Slett